Słowa wstępu

Co roku kinematografia dostarcza nam wiele różnych, wspaniałych dzieł. Sporo z nich zdobywa uznanie zarówno krytyki, osób interesujących się kinem, jak i bardziej masowej widowni. Wystarczy spojrzeć na rok 2019, kiedy debiutujący na festiwalu w Cannes koreański film Parasite (org. Gi-saeng-chung), reżysera Bong-Joon ho, podbił zarówno serca widowni i jury, wygrywając festiwal, a następnie odnosząc ogromny sukces kasowy na całym świecie. Wielki triumf dzieła koreańskiego reżysera, został zwieńczony zdobyciem na gali Nagród Akademii Filmowej czterech statuetek (Najlepszy film, Najlepszy reżyser, Najlepszy scenariusz oryginalny, Najlepszy film międzynarodowy). To pierwszy film nieangielskojęzyczny, który odniósł takie zwycięstwo na Oscarach, oraz dopiero drugi, który zwyciężył zarówno w Cannes i na gali amerykańskich nagród. 
Sukces Bong Joon-ho spowodowany był nie tylko ogromnym talentem reżyserskim i scenopisarskim. Koreańczyk stworzył film ambitny, ale również dostosowany do szerokiej publiki. Jednakże nie wszystkie świetne dzieła posiadają ten walor. Wielu utalentowanych twórców, tworzy kino bardzo intelektualne, pełne bardzo trudnej w odczytaniu symboliki, kierowane przeważnie do węższego grona odbiorców. Takie dzieła zazwyczaj  muszą się spodziewać chłodnego przyjęcia od szerszej publiki, czy też braku większego zainteresowania. Doceniane są zazwyczaj jedynie przez krytykę. Przykładem może tu być zeszłoroczny film debiutanckiego reżysera Joe Talbota The Last Black Man in San Francisco, który początkowo przewidywany jako ważny kandydat do Oscara, po premierze odszedł w szybkie zapomnienie. Doceniony został jedynie nagrodami niezależnymi, jak Gotham czy Film Independent. Te jednak również nie cieszą się większym zainteresowaniem publiki. 
Obecnie w najtrudniejszej sytuacji znajdują się filmy z XXI wieku. Dużo starsze tytuły, omijane w roku premiery, zostały docenione po latach. Wiele z nich ma nawet status klasyków. Liczące zaledwie kilka lat dzieła muszą zazwyczaj na takie docenienie poczekać. Dlatego też na tym blogu, chciałbym przybliżać i omawiać znakomite filmy obecnego wieku, które warto poznać, a które nie spotkały się niestety, z należytym uznaniem.


Komentarze