Pamiątka

Org. The Souvenir
Reżyseria i scenariusz: Joanna Hogg
Kraj produkcji: Wielka Brytania / USA
Premiera: 17.05.2019

Główną bohaterką The Souvenir jest pochodząca z zamożnej rodziny, młoda studentka szkoły filmowej Julie. Marzy, aby jej pierwszy film opowiadał o młodym chłopcu ze środowiska robotników. Tkwi on w toksycznej relacji z matką, do której jest bezgranicznie przywiązany. Julie pragnie tym samym wyrwać się ze swojego uprzywilejowanego środowiska wyższych sfer. Wkrótce jednak jej życie się zmieni, kiedy pozna tajemniczego mężczyznę, w którym się zakocha.
The Souvenir jest dla reżyserki dziełem osobistym. Hogg bazując częściowo na własnych doświadczeniach z branżą filmową, opowiada historię próby wyrażenia własnej artystycznej duszy, pracy nad własną kreatywnością, utraconej naiwności, pierwszej miłości, trudnej sytuacji kobiet w filmowym środowisku. To trudne, autodestrukcyjne przeżycia ze związku z Anthonym, pozwolą Julie przeistoczyć się z naiwnej dziewczyny, w dojrzałą artystkę. To także opowieść o niewłaściwych zależnościach. Stanowi sedno filmu Julie, gdyż ma wpływ na jej prawdziwe życie. Bohaterka jest tu nieustannie zależna od matki, partnera i przyjaciół.  Wszystkie te elementy reżyserka pokazuje nam, za pomocą subtelnych metafor i wyciszonej atmosfery. Niesamowitości dodaje także lekko ziarnisty obraz, przenoszący nas gdzieś do lat '70 lub '80, koturnowy nastrój oraz pełne przepychu, teatralno - barokowe wnętrza. Tym samym The Souvenir wygląda jak korespondencja sztuk, ukazana na kształt wyblakłych pocztówek.

Jednakże na pierwszy rzut oka, dzieło Hogg mieni się nam jako połączenie klasycznego melodramatu Jamesa Ivory'ego i dziwnie awangardowego tworu o filmach w ramach filmu. Postacie co chwila prowadzą tu dyskusje o sztuce, od Hitchcocka, po Michaela Powella i Emerica Pressburgera. Dyskusje te są ważnym elementem historii i przekładają się na związek Julie i Anthony'ego. Kiedy bohaterowie rozmawiają o słynnej scenie pod prysznicem z Psychozy, dochodzą do wniosku, jakoby jej niezwykłość polegała na tym, że akcja rozgrywa się w większości poza kadrem. Tak samo i związkowe problemy pary, pozostają zazwyczaj w centrum filmu, lecz poza wzrokiem widza.

Dzieło Hogg wyróżnia się również wspaniałym aktorstwem Toma Burke'a jako Anthony'ego i przede wszystkim debiutującej na ekranie Honor Swinton-Byrne jako Julie, córki słynnej Tildy Swinton (która, co ciekawe, gra tu również matkę głównej bohaterki). Aktorka w subtelny sposób potrafi przekazać emocje targające jej postać.
 To wszystko obserwujemy za pomocą wspaniałych, w większości statycznych zdjęć Davida Raedekera. Ten przepięknie odzwierciedla swoimi obrazami atmosferę danej sytuacji i nadaje całości dość teatralnego sznytu. 
W Polsce dzieło Hogg było wyświetlane jedynie na festiwalu Nowe Horyzonty, gdzie zostało chłodno przyjęte przez publikę. Szkoda, bo The Souvenir to poruszające wiele tematów, kino drobnych gestów i subtelnych emocji. Nic dziwnego, że z chęcią wyprodukował go sam Martin Scorsese. Obecnie film można obejrzeć na platformie Player. Gwarantuję, że nie znajdziecie drugiej takiej produkcji. 



Linki:
Filmweb
IMDb






Komentarze